יום רביעי, 5 ביוני 2024

עלון משמר הנגב מס' 2225

 

 

  

מה בעלון

היום 5 ביוני 2024 עברו 57 שנים מהיום בו פרצה מלחמת ששת הימים, ובו נכבשה עזה. עזה שהביאה על ישראל שלל אירועי מלחמה והנורא מכולם ב- 7  באוקטובר. 8 חודשים אנחנו כואבים ומטולטלים  מהאסון שהתרחש בעטיה של עזה שיכולנו, אילו המנהיג השכיל להבין, שגם אותה יש להחזיר יחד עם כל סיני בעת חתימת הסכם השלום עם מצרים לפני 45 שנים.

הקיץ התחיל להכות עם כל חומו. צל העצים שבמרחבי החצר שלנו מאפשר לנו מיקרו אקלים. פינת חמד שאריאל גבאי הסכים לקבל כדי לשקם היא משק חי והגינה הקהילתית. עליה ועל איכות סביבתנו סיפר ב"בית החם"

מומוס מגלה עוד קטע מתולדות הגבעה הראשונה ותחילת האכלוס של בית הביטחון שעל הגבעה השנייה.

מאמר מפוקח על מצבנו כותב רוביק רוזנטל הלשונאי, הפובליציסט על התקווה שהתביישה וזה מהדהד את "החצוצרה נתביישה" של  ח.נ. ביאליק הסיפור על גירוש מן העיירה.

פרוטוקולים של ועד האגודה ומועצת חינוך  

 בשער: משק חי

 אריאל גבאי מקיים משק חי – שיחה ב"בית החם"  24.5.2024

אסיפת אגודה בזום 27.5.2024  להצגת מועמדות של אתי לוי ושרון ענבר ארמה לוועד האגודה והסבר על נושאים לאכיפה במשמר הנגב ע"י האגודה

קלפי ב- 31.5 – 3.6.2024 לבחירת המועמדות  אתי לוי ושרון ענבר ארמה לוועד האגודה וסקר על נושאים המעניינים את הציבור והוועד יאכוף אותם

מסיפורי הגבעה הראשונה.. ובמקצת מהגבעה השנייה, אכלוס בית הביטחון – מומוס

משולחנה של אליסיה

ברכות לברול זלצמן להולדת הנין בן לאסף ולי-אור נכד לתמר ואבי

"התקווה שהתביישה" – רוביק רוזנטל מ"הארץ" פורסם: 29..5.2024

נר זיכרון  חודש יוני   1.6- 20.6

פרוטוקול וועד האגודה 22.5.2024

ברכות לצביקה בלושטיין לנישואי הנכד ירון עב"ל ורה

פרוטוקול מועצת חינוך  26.5.2024 רשמה: אופיר כהני

פתיחת הבריכה  שבת   1.6.2024

טקס שבועות תשפ"ד

 

  אריאל גבאי מקיים משק חי

שיחה ב"בית החם" (24.5.2024 )

אריאל גבאי הוזמן לבית החם לדבר על משק חי וכל המערכת האקולוגית שסביבו וסיפר  גם מה עשה לפני משק חי והחצר.

"הייתי מורה דרך, מדריך טיולים לתיירים שהגיעו מחו"ל ורצונם העיקרי היה לראות את ירושלים ואת העיר העתיקה שאני ממש בן בית בה. באותה תקופה גרנו בירושלים ויכולתי להיות בקרבת המשפחה. מדריך טיולים זו עבודה שמחיבת היעדרות מן הבית במשך ימים רבים. המשכתי להיות מורה דרך גם אחרי שחזרתי לקיבוץ. מורי הדרך הם מערך הסברה לא פורמלי של המדינה לתיירים מחו"ל ההסברה הפורמלית, הממוסדת  לא טובה.  הקורונה קטעה את האפשרות להמשיך בעבודה זו וכדי להתפרנס שאלתי את עצמי מה אעשה ובהתחלה עסקתי בחקלאות. אח"כ פנו אלי להיות מורה ב'ניצני הנגב'. בקורונה בגלל הקפסולות זה חייב כוח אדם נוסף. המנהלת נתנה לי יד חופשית. תמיד הייתי קשור לחינוך בלתי פורמלי. כשסיימתי את עבודתי כמורה הגעתי למשק חי לחצר ולתברואה. הקורונה עשתה לי טוב, קרוב למשפחה ומעורה בקיבוץ.

שקמנו את משק חי, הקמנו גינה קהילתית ויחד עם המועצה מתקיים כאן קורס פרמקלצ'ר (חקלאות בת קיימא). 10 מפגשים בגינה הקהילתית שלנו וגם בסיורים במקומות אחרים במועצה. זו נקודת הסתכלות על איך רואים את המרחב ואיך מתכננים שיהיה שפע ולהגביר אותו העקרונות הבסיסיים: דאגה לאדמה, דאגה לבני אדם, הגבלת צריכה וחלוקת עודפים – יצירת השפע. הגינה הקהילתית מניבה ירקות ותבלינים ונותנת לקהילה. יש חממה בה זורעים הילדים. זו דוגמה של פרמקלצ'ר ויש רצון לפתח אותו

הילדים מגיעים כל יום רביעי נוגעים באדמה, משתוללים במרחב, לומדים את הסביבה. אני גדלתי בקיבוץ של פעם ואנחנו קיבוץ מתחדש, אני מקווה שהחזון של החינוך יהיה חלק מן הפעילות שהילדים יחיו את הסביבה ויהיו שותפים לפעילות זו .

בעבודתי במשק, כבר שנתיים, אני מנקה  את חצר משק חי וממה שנאסף מדשנים את הגינה הקהילתית והעשבים שגדלים בגינה הקהילתית הם מזון לבעלי חיים. מעגל סגור.

בעקבות 7/10  הגיעו אלינו מאות חיות מהעוטף,. מכיסופים קיבלנו 3 עגלים קטנים במצב ירוד ( הרפתן שם נרצח) קראנו להם: מומוס, חומוס ותורמוס. לאחר שגדלו העברנו אותם לחוות חופש. קיבלנו חיות מסעד, גידלנו והחזרנו כשהחברים חזרו. שמעו שיש לנו משק חי והגיעו מתנדבים ועבדו איתנו. ויש מחשבה להקים מרחב טיפולי לגיל הרך. לפני כחודשיים נפתח קורס מועצתי לטיפול באמצעות בעלי חיים

יש חשיבות ממדרגה ראשונה לנראות של הקיבוץ. הסביבה הזאת משפיעה עלינו. חייבים לשמור את מה שבניתם, אתם הוותיקים. יש משמעות לעץ בוגר ליד הבית בלי עצים הסביבה שלנו תהיה חמה יותר כי עץ מוריד  את הטמפ' בכ -  4 מעלות. יש לשמור על העצים ולשתול עצים מותאמים כמו ינבוט (לא העשב השוטה שגדל בשדות) שגדל במשק חי וליד המזכירות וצורך מעט מים. לדשא יש מקום אך כמות המים הנצרכת שלו מחייבת צמצומו לטובת שיחים אותם אפשר לבנות בקומפוזיציה של גובה.

אני גם דבוראי ויש כוורות במשך חי שנהנות מהשפע שיש באזור גם בקיץ. בעונה שעברה הדבורים נהנו מפרחי הכותנה שנזרעה בסמוך לגדר והן עפו לחלקת הכותנה ונהנו מהפרחים. החלקה שסמוכה לגדר הקיבוץ נטולת ריסוסים כמחשבה שלא יחדרו חומרים רעילים לקיבוץ בגידולים השונים. מקווה שזה נשמר. צריך להיות שיתוף פעולה בין שקמה וחצר הקיבוץ.

לחינוך תפקיד חשוב ולמשק חי יש מקום נרחב במערכת החינוך. ואני חושב שמשק חי והגינה הן פלטפורמות חינוכיות שחבל שלא נשתמש בהם. יש לזה גם אפקט טיפולי. נמשיך להיות מזמינים ומשמעותיים לכלל התושבים והילדים.

 

 אריאל גבאי בבית החם


 

 אריאל במשק חי מתלטף עם החמור                                           ועם שחר התייש

 

   אספת אגודה

ביום שני 27.5.2024 בשעה 20:00  בזום

יו"ר האסיפה: דימה מקרנקו

 סדר יום:

1 . עקב סיום חברות בוועד האגודה של יואב ברקן ויואש בורנשטיין, אנו מציעים לבחור 2 נציגי ציבור חדשים מועמדות: שרון ארמה ענבר, אתי לוי

ההצבעה תתקיים מיום שישי 31.5 בשעה 08:00 עד יום ראשון 2.6 בשעה 16:00. מצביעים חברי אגודה מלאים

בנוסף ביחד עם ההצבעה עליהן (רק חברי אגודה מלאים!) יהיה סקר בנושא אכיפה שעליו יוכלו להצביע כולם -
"
בהמשך להצבעת נגד להכניס את האכיפה של המועצה לתחומי הקיבוץ ועד האגודה רוצה לראות האם יש נושאים שמטרידים ציבור רחב ולנסות למצוא פתרון פנימי במידת האפשר.

באיזה נושא יש צורך למצוא פתרון אכיפה/מניעה -
1. צואת כלבים – כן/לא
2.
כלבים משוטטים חופשי – כן/לא
3.
מהירות נסיעה בתחומי הקיבוץ – כן/לא
4.
נסיעה ללא רישיון/קטינים בכלי רכב ממונעים – כן/לא
5.
נסיעה בכלים מזהמים ללא רישיון רכב – כן/לא
6.
השלכת פסולת במרחב הציבורי – כן/לא"

 דימה מקרנקו: עקב סיום חברות בוועד האגודה של יואב ברקן ויואש בורנשטיין מוצגת מועמדות של אתי לוי ושרון ארמה להחליפם בוועד האגודה

 אתי לוי: התלבטתי אם להציג את מועמדותי. אנשים ביקשו שאציג מועמדות. הסיבה שאני שהחלטתי היא שהקהילה, הבית בו אני גרה, והוא לא בשכונת בנים, לא בהרחבה ואין לאזור ולשכבה ייצוג. אמנם סיגל שלו בוועד אבל זה לא מספיק. לדעתי צריך ייצוג לכולם. וגם לדעות מיושנות יש מקום. החלטות שנלקחו בעבר יצאו מעולות לתרבות, לחינוך. אני חושבת להגיד את דעתי ולתרום לחשיבה בוועד. אני אסרטיבית ועקשנית  בחשיבה שלי אבל אני מאמינה  בה ונלחמת עבור הציבור שחי פה. חשובה לי החצר, החברים. אני עובדת במקום שהשירות צריך להיות א'ב' ויש לי מה להגיד לתרום ויש לי זמן.

 שרון ארמה ענבר: גרתי בקיבוץ רוב חיי. אני דור שלישי. החלטתי להגיש מועמדות כי היישוב חשוב לי לדעתי הוא מתחיל בשער. אני יכולה לייצג קבוצות שאני לא שייכת אליהן ולא רק את בני הגיל שלי, האוכלוסייה המבוגרת. ההורים שלי גרים פה. וחשוב לי להשפיע חיובית עליהם. יש לא מעט אתגרים ואוכל לעזור בניסיון שלי.

 דימה: מועדי ההצבעה יפורסמו

  קלפי

בין יום שישי 31.5.2024 – יום שני 3.6.2024

הנושא: בחירת נציגות  ציבור לוועד האגודה

 שרון ענבר ארמה – נבחרה

אתי לוי – נבחרה

 מצביעים:  240    (כולל נמנעים) בעלי זכות הצבעה: 437

 הנושא:  סקר בנושא אכיפה:

בהמשך להצבעת נגד להכניס את האכיפה של המועצה לתחומי הקיבוץ, ועד האגודה רוצה לראות האם יש נושאים שמטרידים ציבור רחב ולנסות למצוא פתרון פנימי במידת האפשר.

באיזה נושא יש צורך למצוא פתרון אכיפה/ מניעה

 תשובה                                                                               אחוז התומכים

1 צואת כלבים                                                                            66.3

2 כלבים משוטטים חופשי                                                           66.3

3 מהירות נסיעה בתחומי הקיבוץ                                                   78.3

4 נסיעה ללא רישיון/קטינים בכלי רכב ממונעים                           72

5 נסיעה בכלים מזהמים ללא רישיון רכב                                     69

6 השלכת פסולת במרחב הציבורי                                                83

7 חניות במקום אסור                                                                  71.7

 מצביעים (כולל נמנעים) : 258  בעלי זכות הצבעה   479     

 

  

מסיפורי הגבעה הראשונה... ובמקצת מהגבעה השנייה. אכלוס בית הביטחון

בין מרץ ליוני 1947, בן גוריון כינס את מפקדי ההגנה  למה  שהוא כינה "הסמינר"  הנושא :  הכנת כוח המגן של היישוב לקראת מלחמה נגד צבאות סדירים של מדינות ערב.  הגנרלים דאז יישמו מניה וביה את לקחי המלחמה הקודמת שלהם  מימי חומה ומגדל והמרד הערבי. לפיכך  הוקמו בכל הנקודות בנגב בתי ביטחון . במקרה של התקפה כל האוכלוסייה תתרכז בהם ומן העמדות שבגג  ומחרכי הירי שבקיר ,ילחמו באויב.  פרט זניח : ליריב יהיו תותחים ושריוניות. ביום פלישת המצרים לנגב, בית הביטחון שלנו עמד בולט בנוף כמו פרונקל על קצה החוטם! 

במחצית שנת 1947 ידענו כבר שנצטרך להעביר את הנקודה למקום מרכזי יותר באדמותינו ובאתר מתאים יותר להקמת יישוב מתוכנן – היא הגבעה השנייה  דהיום .  לפיכך הוחל  בה בבניית בית הביטחון   ולאחריו , מגדל המים. הביצוע , כנהוג אז היה בידי סולל בונה. בעל הניסיון היחיד בבניין  היה כתריאל מגריל ז"ל ואתו העבודה התקדמה מהר כאשר אנו משמשים פועלים לא מקצועיים: חופרים את היסודות באדמת הכורכר הקשה, דופקים מסמרים בתבניות, מעבירים בשרשרת דליי בטון בעת היציקות . בקיצור פועלי בנין  זוטרים לכל דבר. בסתיו של 1947 הבניין כבר עמד על תילו, ללא טיח וריצוף , מחסן לכלי עבודה,  לחומרי בניין  שישמשו בעתיד לגימורו, נכון לתפקידו בעתיד: הגג על שתי עמדותיו  כמו הקומה העליונה, להגנה, קומת הקרקע על חדרה הגדול והקטן – למקלט הלא- לוחמים .

התעוררו בעיה: מי ישמור בלילות על הבניין  הבודד באמצע השדה עד היום המיוחל של המעבר לגבעה השנייה?  להקצות עוד שני שומרים? גיחות השומרים   מן הגבעה  הראשונה   לבית הלא-גמור? הגנבים יתחכמו  ויחכו עד שהללו יסתלקו.... הפתרון בא מכיוון אחר לגמרי. אהבהבים לא חסרו בגבעה הראשונה אבל זוגות "על אמת"  החלו לצוץ והיכן יחביאו את אהבתם? בצפיפות של חדר  הצריף או בשקיפות של האוהלים שהחלו לצוץ – הכרח מגידול האוכלוסייה  באותו קיץ. המושג חדר משפחה  להגדרת מצב של זוגיות אמת, רצינית  לא היה זר  בתנועה הקיבוצית אך יישומו בתנאי המגורים של הגבעה הראשונה – תיאורטי בלבד. שני זוגות שזה עתה "התחילו ללכת" ואף הרחיקו לכת, התנדבו  להיות  דיירי הלילה של בית הביטחון הלא-גמור.  קבעו תור, בינם לבין עצמם ועם ערב, מצוידים בשמיכה וכרית צעדו, יד ביד אל החדר הקטן של בית הביטחון שנדף, עדיין  מקירותיו. ריח בטון טרי.   

 תחילתה של מלחמת השחרור מצאה אותנו כבר בגבעה השנייה וחוסים  בצילו של בית הביטחון  שהספיקו לרצף את קומתו העליונה ואת שני החדרים שבקומת הקרקע: הגדול – נעשה למרפאה, הקטן – למגורי רופא.  אכן  שניהם אוכלסו במהרה. הגיע ד"ר אלקנה  שפונה מחברון בה  שמש כרופא ממשלתי. אדם נמרץ  שידע להשתלב באווירה של יישוב צעיר העובר למלחמה. חגור אקדח, כובע גרב על ראשו היה מתלווה אל  הסיורים של מחלקת "חיות הנגב" במשוריין  וחוזר  לטפל בתחלואים המעטים שלנו. בוטה בלשונו הוא יעץ פעם לחברה שטוב יהיה אם  תדע גבר. ההיא שכבר היה לה איש, הסמיקה עד עמקי נשמתה. 

אחריו בא ד"ר שטרן, עולה מן המרחב שהיה פעם האימפריה האוסטרו-הונגרית.   עקב מחלה או פציעה, זרוע אחת שלו הייתה מקופלת כלפי החזה. העברית המועטה שלו הייתה מספיקה בכדי לטפל בכל מכה, חבורה טרייה או מיחוש שהיינו מביאים אליו. הוא מיעט לצאת ואת ארוחותיו  נהג להביא  מחדר האוכל עד שנתגלה סודו: הוא שמר מכל משמר על אישה  שכלא  בבית הביטחון  ואף המבקשים מזור מד"ר שטרן, לא ראו אותה. הדלת בין המרפאה לחדרון המגורים נותרה מוגפת.  והיה ומטוס מצרי  חלף מעלינו . פעמון האזעקה , התלוי על כניסת חדר האוכל. צלצל  נמרצות ...והכל יצאו, מי מן החפירות, מי מן הצריפים, לחזות בכלי הטיס . האם היה זה ספיטפייר או מוסקיטו ? האירוע האמיתי  התרחש במרחב שבין מגדל המים, צריף המגורים של "חיות הנגב" ובית הביטחון  יצא גם ד"ר שטרן אלא שבמהומה הכללית הוא שכח לכלוא את רעייתו . היא יצאה. אך  בבהלתה  שכחה ללבוש חולצה ולעינינו נתגלתה אישה בשלה ביופייה ורק  בחזייה שופעת.. המחזה כבר לא היה בשמים אלא  מול עינינו עד ש ד"ר שטרן פרץ עליה בזעקות בהונגרית  ושם קץ לחיזיון. 

נוכחותו  של הדוקטור בעל היד הכפופה  והאישה היפה הכלואה  הונצח   בדמות פרד  שלל  שפרסתו הקדמית הייתה כפופה כלפי פנים כזרועו של  הד"ר. למרות נכותו, ד"ר שטרן, הפרד, שמש בנאמנות  כמה וכמה  דורות של חצרנים.

אח"כ  בא ד"ר בז'ה. עולה מתורכיה  שדגל בעירויי דם לריפוי  כל התחלואים. זה התחולל   כבר במרפאה – בבניין  המוצק הראשון שבנינו בגבעה  השנייה.   מכאן ואילך נועדו  לבית  הביטחון  שימושים שונים עד עצם היום הזה.

מומוס

 

כך נראה בית הביטחון היום
 

  

 

 

משולחנה של אליסיה


שוטר קהילתי

בעקבות המלחמה הוחלט במשטרת ישראל בשיתוף עם המועצה האזורית בני שמעון שבכל יישוב יהיה שוטר קהילתי – משקב"ט. השוטר יהיה במשרה מלאה. יהיה כפוף למשטרה ולמועצה. שכרו והרכב לשימוש התפקיד יהיה מטעם המשטרה. לשם כך ייצא בימים הקרובים קול קורא עם הגדרת תפקיד. המטרה היא גיוס השוטר הקהילתי מתוך קהילת משמר הנגב. נשמח אם יימצא לתפקיד מישהו מאנשי המקום. אם לא תהיה היענות המשטרה תמנה מועמד מטעמה.

השוטר יעבוד בשיתוף פעולה עם הרב"ש וכיתת הכוננות. לא יעסוק בנושאי שמירה ומרכיבי ביטחון. האכיפה שלו תהיה ברובה בתחום הביטחון, ייתן מענה ראשוני לאירועים וכן בעבירות התחום איכות חיים. הפניות אליו תהיינה לפני החיוג ל- 100 ( משטרה). תהיה לו אחריות על מוכנות היישוב לאירועי פח"ע והקפצה. פיקוד והכשרה של הכוח להגנת היישוב.

 חינוך

אשכול החינוך מורכב מ- 3 מערכות: הגיל הרך אותו מרכזת דקלה גל יסעור מגיל 0 עד סוף גן חובה במערכת זו 110 ילדים ו- 22 נשות צוות.

חינוך חברתי בו 4 מרחב"ים אותו מנהל אילן גוטקין התחיל את עבודתו בחודש פברואר 2024 במערכת זו 138 ילדים ו- 12 אנשי צוות.

נעורים – מכיתות ז' עד יב'  מערכת זו מנוהלת ע"י סמואל קפולטו.  100 ילדים. ו- 6  אנשי צוות. תנועת הצופים משולבת אף היא, אותה מנהלים יובל וילק שהשתחררה  מהצבא מזה מספר חודשים יחד עם רונן פרייברג המנהל אותה כ- 4 שנים.

מועצת החינוך אותה מנהלת אופיר כהני שנבחרה לתפקיד לפני כחצי שנה וחברות/ים בה: רתם גליקי, לינה פרנס, ענת ליכטר פלד,  תמר שלח עמר, רותי שיינפלד, אופיר בכר, בן עמי זולקוב.

מועצת חינוך מובילה תכנית אסטרטגית לחינוך החברתי בשיתוף ההורים, אנשי צוות והמנהלים. ההנהלה הפעילה של החינוך נפגשת מדי שבוע יחד איתי לבניית תוכניות ויישומן. המערכת כמו כל המדינה עברה טלטלה גדולה ועדיין לא חזרנו לשגרה מלאה. קיימים מספר אתגרים: ייצוב כוח אדם, איזון תקציבי ומענה לצרכי הילדים וההורים.

לפנינו קיץ 2024 הצוותים מסיימים את בניית התוכניות לחופש.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות למועצת חינוך, מנהלים , צוותי המובילות והמדריכים על העבודה המסורה, על שמירת ילדינו היקרים מכול. מחבקים ותומכים.

 

 

ברכות!

לברול זלצמן

להולדת הנין תומר

בן לאסף ולי-אור

נכד לתמר ואבי

ברכות לכל המשפחה!

 


 

התקווה שהתביישה / רוביק רוזנטל

ההמנון הלאומי של ישראל הוא לכאורה תקלה. הוא נכתב בגולה ומבטא כמיהה לשוב לציון, תקווה שהיא סם החיים של עם נרדף. מה לשיר הזה ולמדינה שכבר קמה, שכבר מגשימה את התקווה, מציעה חלופה ופתרון לגולה, שבה נֶהְגָּה השיר.

תקלה לכאורה. כבר מהיום הראשון של ההתיישבות הציונית, היישוב והמדינה, התקווה היתה ידיד קבע של הישראלים. בהיסטוריה של מלחמה מתמשכת, משברים כלכליים, סבל ההגירה, לא ניתן להתקיים בלעדיה. היא תמיד תצא אחרונה מתיבת פנדורה.

עד עכשיו, כשאני שואל את עצמי מדוע הימים האלה הם השחורים ביותר בחיי, בן דור המדינה, ובחיי הסובבים אותי מאז קום המדינה, התשובה היא כאן. אלה ימים שבהם התקווה מפרפרת, דועכת. אנחנו רואים זאת בעיני משפחות החטופים. אנחנו רואים זאת בתהליך מתעצם של עזיבה שקטה של בנים ונכדים. אנחנו נחשפים לקהילות בצפון ובדרום שנחרבו ואינן מאמינות שישובו לנוף מולדתן. אנחנו שומעים זאת בסיוטי האבות והאימהות החולמים על בני משפחותיהם שמתים בזה אחר זה אי שם, במרחק נגיעה מישראל הריבונית. אנחנו חשים בכך ב"הותר לפרסום" היומי, אנשים צעירים הנהרגים יום-יום. מוות מימין, מוות משמאל, והעולם הישראלי הוא גשר צר מאד ביניהם. ובכל יום יש מי שמתגייס להרוג את התקווה כשהיא מנסה להרים ראש.

שוב ושוב עולות הצעות לעסקת חטופים, חלקית, עגומה, שוב ושוב הן נדחות בלי הסבר, בלא כבוד לעושים במלאכת המשא ומתן.

המלחמה בעזה סובבת במעגלים, חוזרת לאותם מקומות, ואינה משיגה אף אחת ממטרותיה. היא נענית במחזור של קלישאות הניצחון המוחלט, וציטוטים מדפי המסרים של לשכת המנהיג. ראשי רשויות בצפון שואלים מתי תסתיים החרפה הלאומית של פינוי חבל ארץ שלם מיושביו , מה שלא קרה מעולם וזוכים לתגובת המנהיג: "עזבו את תוכניות". ראשון בספטמבר יוק.

ארה"ב מזמינה את ישראל לחתום על הסכם עם סעודיה, שהיה חלומה הרטוב של הממשלה, ונדחית כלאחר יד כאילו מדובר בטלפון מזדמן של סוכן מכירות טרחן. ישראל הופכת למדינה מצורעת, שר החוץ בתגובה מישיר מבט אל הבייס, ומפגין דיפלומטיה עילאית של הטפת מוסר לכל העולם, החזרת שגרירים והתכנסות במושבת המצורעים. "היום שאחרי", שבלעדיו אין מנהלים מלחמה ומדינה, הוא גם תנאי הכרחי לתקווה, נהפך לביטוי מקולל, שאין להעלותו על דל שפתיים.

יש כאלה שאינם זקוקים לתקווה, הרי אלוהים לשיטת יפה דרעי חולל את הטבח ויחזיר את החטופים, היא לא לבד. עם אמונות ההבל האלה, שיש בהן יותר מקורטוב של חילול הקודש גם לשיטתם, אין שיג ושיח. אין שיח עם חזון העוועים של כיבוש הרצועה בדרום ורצועת ביטחון בלבנון. עדיין יש בחברה הישראלית בסיס יציב של קהילות פקוחות עיניים, עדיין יש כאן דורות של אנשים שיצאו למלחמות וחזרו מהן ושיקמו את חייהם. אנחנו זקוקים לתקווה כדי לצלוח את השנה השחורה מכולן. אין מי שיעניק אותה, ודאי לא מנהיג אטום עיניים, עייף שאפילו לא מנסה להעביר אמפתיה, כאב ונחמה. ודאי לא חסידיו השוטים ובני מפלגתו המפוחדים. שוב נותרנו עם החברה האזרחית. לאורך זמן זה לא יספיק.

 פורסם ב"הארץ" 29.5.2024  

 


חודש יוני     1.6  -20.6

 חנוך זיידבנד -   נפל בסדום במלחמת העצמאות, בן דוד של יוסף טנצר ז"ל  14.3.1928 – 2.6.1948

אדל רבינוביץ-   אמה של דורה מגריל  ז"ל נפטרה ב- 7.6.1963

גיל אלון  בנם הבכור של דוד ולאה ז"ל בן כיתת "עירית" נפל במלחמת  ששת הימים 1.4.1949    6.6.1967

             

אילנה ארד -    חברתנו משנת 1957 אמה של אריאלה רון 13.3.1931- 20.6.1985

יהודה שושן -   אביה של יונה טורנר נפטר ב- 17.6.1986

רוזה ברקוביץ -  חברתנו משנת 1956 רעייתו של שמחה ז"ל אמה של אתי ברקוביץ   6.8.1912  -12.6.1988    

עקיבא בנט  חברנו משנת 1954 בעלה של חנה ז"ל , אביהם של נגה ז"ל, גבי ועדנה   1.7.1932- 12.6.1990

ז'ק בורשטין  חברנו משנת 1946 בעלה של ז'ן ז"ל  אביהם של יורם, דליה, גיל,  זוהר  16.3.1925 - 19.6.1996

שורה לוי -      אמם של חביבה פוזננסקי ז"ל  ומשה לוי   נפטרה ב- 1 ביוני 2005   

עופר גולן -    הבן הראשון של משמר הנגב,  בן כתת "עירית" בנם של שושנה ופנחס ז"ל

                15.10.1947- 11.6.2009      

רחל מליקובסקי – חברתנו משנת 1970 רעייתו של נוח ז"ל  אמם של ויקטור, אורנה פרייברג,

                           מירטה בן עוזיו, גיורא, רינה גל  23.5.1922 - 17.6.2013        

דידייה אאודה -    חברנו משנת 1991 בעלה של נטע כספי-אאודה, אביהם של טל, שי, אדווה

                            16.7.1961- 20.6.2015         

 

 פרוטוקול ועד הנהלה - אגודה קהילתית

תאריך הישיבה: יום רביעי 22.05.24, בית בורוכוב.

חברי ועד נוכחים: דימה מקרנקו (יו"ר), שירה ישראלי-טדגי, סיגל שלו, אייל גרנסיה

חסרים: יהונתן חורי, יואב ברקן, עמית רוקח, יוגב לוצאטו

מוזמנים קבועים: אליסיה ליסובייה (מנהלת האגודה), ליעד דרור, איריס סוחמי פרץ (נציגות במליאת המועצה)

מוזמנים: סמדר פרידמן, ליעד דרור, הילה מגידוביץ', ליאת אביאלי (צוות בית בורוכוב), איתן הס (מלווה היישוב במועצה)

על סדר היום:

1.       עדכון מנהלת האגודה

2.       בית בורוכוב

3.       פעילות שוטפת מול גורמי המועצה

מהלך הדיון:

1.       עדכון מנהלת האגודה

       שוטר קהילתי - בשבוע שעבר התקיימה פגישה של בעלי התפקידים ביישובים של המועצה עם מפקד מחוז דרום של המשטרה. נכחו בפגישה מטעם הקיבוץ מנהלת האגודה, רב"ש, יו"ר ועדת בטחון ונציגות מליאת המועצה. מפקד המחוז סקר את המצב במועצה ובנוסף עדכן כי הוחלט להקצות שוטר קהילתי לכל יישוב במועצה. ההנחיה היא שהשוטר שיגויס יהיה תושב היישוב או לכל הפחות בזמינות של הגעה בתוך 10 דק' לישוב. מאחר ומדובר בתפקיד רחב שחולש גם על תחומי הביטחון הוחלט כי הגדרות התפקיד יתקבלו בהחלטה משותפת עם גורמי הביטחון והגורמים האחרים הנוגעים לדבר. בקרוב יפורסם קול קורא לתפקיד.

2.       בית בורוכוב

       בהמשך לדיונים קודמים שהתקיימו בעניין בית בורוכוב -  הוזמנו לישיבת הועד תושבי השכונות הקרובות לבית בורוכוב והצוות המנהל של המקום, כדי לנסות ולגבש הסכמות והבנות שיאפשרו את המשך הפעילות תוך צמצום ההפרעה לתושבים.

       במסגרת הפגישה עלו מספר נושאים -

                                                        i.            מאחר ולמבנה אין בידוד - ציוד הגברה המופעל בשעות הערב מפריע מאוד

                                                      ii.            אף לאחר שמסתיימים האירועים נוצר מצב בו האורחים ממשיכים להישאר בחצר המקום.

                                                    iii.            לא קיימים סידורי חנייה ולכן בזמן אירוע נותרים התושבים ללא חנייה קרובה לביתם.

       הסכמות והבנות שהתקבלו עד כה ע"י רוב המשתתפים  :

                                                        i.            רק שני אירועים פרטיים יאושרו בכל חודש.

                                                      ii.            אירועי תרבות המיועדים לכלל הקהילה מבורכים ואין בעיה כי ימשיכו להתקיים בבורוכוב כל עוד המועדון לחבר משמש את החינוך.

                                                    iii.            בעבר לא היה פחים ייעודיים למקום מה שגרם לעומס על הפחים בשכונה השכנה - נמצא פתרון בעזרתו של אריאל גבאי והושמו פחים ייעודים למבנה .

                                                    iv.            התקבלה בקשה לעדכן בטופס ההשכרה של המקום כי בשעה 22:00 תיפסק המוזיקה וההגברה של אירוע פרטי - לאחר בדיקה התברר שהשעה שרשומה בטופס כבר הייתה 22:00 עוד בטרם הפגישה הנ"ל

                                                      v.            תיבחן הבקשה לפרסם לציבור התאריכים בהם יתקיימו אירועים בערב באותו החודש.

                                                    vi.            תיבחן הבקשה לשכור מנהל אירוע שיוודא כי האירוע מתנהל בהתאם לנהלים (חניה, מוזיקה, לכלוך וכד).

                                                  vii.            תיבחן האפשרות להטיל על בעל האירוע להעסיק בני נוער כסדרני חנייה כדי שלא יתפסו מקומות החנייה השייכים לתושבי השכונות.

הוחלט:  תתקיים פגישה של צוות בורוכוב כדי לדייק את הנהלים ולפרסם את ההחלטות לידיעת הציבור.

3.       פעילות שוטפת מול גורמי המועצה

       בהתאם להנחיות המועצה - נציגות המליאה הן מוזמנות קבועות בישיבות הועד כדי שהן תהיינה מעורבות בצרכים העולים מהקהילה ותשמשנה כמתווכות בין הדיונים שמתקיימים בוועד האגודה לאלו המתקיימים בוועדות המועצה ובמליאה.

        איתן הס (מלווה היישוב במועצה) סקר את פעילות המועצה והממשקים הקיימים, וכן את הפוטנציאל של נוכחות הנציגות במליאה לצורך קידום צרכים של היישוב.

       הועד ביקש מאיתן כי המועצה תהיה פרו-אקטיבית ותציע ליישובים את המשאבים שיש לה ואשר אינם מובאים לידיעת הישוב, מאחר ולא פעם קורה כי היישוב שומע על קול קורא או על תקציבים שניתנו ומבלי שידע על קיומם.

       בסיכום הדברים עלה כי מעורבותן של הנציגות בוועד האגודה תייצר ערוץ מידע ושיתוף שיש בו לקדם ולייעל את עבודת האגודה וניצול המשאבים שהמועצה מציעה.

 

  

  


ברכות!

לצביקה בלושטיין

לנישואי הנכד ירון עב"ל ורה

ליואש וקריסטין לנישואי הבן

ברכות לכל המשפחה!

 

פרוטוקול מועצת חינוך

 תאריך הישיבה: יום ראשון, 26.5.2024 , מזכירות הקיבוץ

חברי מועצה נוכחים: אופיר כהני (יו"ר), רתם גליקי, לינה פרנס, רותי שיינפלד, אופיר בכר ובן עמי זולקוב

מוזמנים קבועים:  דקלה יסעור (מנהלת גיל הרך), אילן גוטקין (מנהל חינוך חברתי), שמואל קפלוטו (מנהל נוער), סיגל שלו (נציגת ועד האגודה)

חסרים:  ענת ליכטר פלד

על סדר היום:

1 . נושאים כלליים

2 . קידום החינוך החברתי (כיתות א' – י"ב)

3 . תוכנית חינוך – "מכינת הנגב"

4 . עדכוני מנהלים

מהלך הדיון:

       נושאים כלליים

       גנרטור חירום לגני הגיל הרך-

מועצת חינוך פנתה להנהלת הקיבוץ, תומר ואליסיה, בבקשה לחבר גנרטור חירום לגני הילדים במשמר הנגב. גנרטור חירום מהווה אמצעי קריטי להבטחת פעילות סדירה של המערכת החינוכית שלנו. הוא מאפשר לשמור על תאורה, מיזוג אוויר, חימום חלב וארוחות בוקר וצוהריים.

ביום שישי,  ה- 10 למאי, 2024 נערכה בדיקה שגרתית של מתח גבוה ברחבי הקיבוץ. כתוצאה מכך הייתה הפסקת חשמל בגני הילדים במשך 7 שעות. על מנת לשמור על רצף הפעילות ומתן מענה לילדים ולהורים בקהילה, מערכת החינוך פעלה והגנים היו פתוחים בין השעות 07:00-11:30. על אף ההיערכות הטובה, ההתנהלות במהלך היום הייתה לא פשוטה והיוותה אתגר גדול הן לילדים והן לצוותים החינוכיים.

עם כניסתנו לעונת הקיץ והימים החמים וכתוצאה מכך שמידי שנה אנו מתמודדים עם הסוגייה, הוגשה הבקשה למציאת פתרון לחיבור גנרטור חירום. חיבור הגנרטור יבטיח כי הילדים שלנו יוכלו להמשיך ללמוד ולהתפתח בתנאים בטוחים וטובים עבורם, ונוכל להשאיר את מערכת החינוך פתוחה, גם במקרים של תקלות באספקת החשמל או בדיקות מתח שגרתיות.

תשובתו של תומר כי חיבור הגנרטור הקיים אינו אפשרי והפתרון הוא רכישת גנרטור נוסף וחיבור מבני גני הילדים כחלק מתוכנית האב של הקיבוץ אך אין צפי וזמן מוגדר לביצוע הפעולה.

עד לפתרון המוצע והסדרת התשתיות שבאחריות הקיבוץ, מועצת החינוך תבחן את הנושא כחלק מתוכנית העבודה השנתית.

       ארוחות צהריים בחד"א (מרח"בים)-

ביום שלישי, ה21.5.2024, התקיימה פגישה עם אריאל, מנהל קייטרינג אור הנר בנוכחות: אליסיה-מנהלת קהילה, רחל מולכו וורוניקה דגני- צוות חד"א, אילן- מנהל חינוך החברתי, דימה- יו"ר אגודה, אורי גלנטה ואופיר- יו"ר מועצת חינוך.

אריאל התבקש לבדוק את איכות וטעם האוכל ולהתייחס להערות המתקבלות מהילדים כמו חריפות, מליחות, שמן יתר על המידה וכו'. בנוסף, אריאל התבקש להגיע בחודש יוני, פעם בשבוע בזמן ארוחת הצהריים על מנת לבחון את האוכל בזמן הגשתו ואת שביעות רצונם של הילדים.

בהמשך, התקיימה פגישה פנימית על מנת לקבוע את התנהלות החד"א בעת ארוחת הצהריים:

       נפח המנה/ כמויות - אריאל העביר לצוות את הכמויות המוגדרות למנת ילדים ונענה לבקשתנו להגדיל את המנות לכמות אידיאלית לילד, הפירוט יפורסם להורים.

       תשלום עבור חצי מנה- ניתן יהיה לשלם בעבור מנת פחמימה בלבד, סכום של 16 ש"ח. יפורסם על כך להורים.

       מגוון האוכל- הקייטרינג נותן שלוש אפשרויות של מנות בשר וצוות חדר האוכל בוחר מהן שתי מנות ומנה נוספת של שניצל שילדים אוהבים. מועצת חינוך מבקשת בשבועיים הראשונים לשים לב למה הילדים אוכלים. כמו כן, לא ישמר אוכל מהמבוגרים על מנת למנוע מצב שהמנה המתקבלת קטנה ולא מספיקה לרוב הילדים.

       נראות וניקיון חדר האוכל- נושא הציפורים בטיפולה של רחל מול אריאל גבאי, אחראי התברואה בקיבוץ, על מנת לאפשר סביבת אוכל נקייה ונעימה עבור הילדים.

       רחבת הכניסה לחדר האוכל- מדריכי החינוך החברתי מתבקשים לדאוג לארגון וסידור הילקוטים הזרוקים ברחבה ועלולים לגרום למעידה של הנכנסים לכולבולית.

מועצת חינוך רואה חשיבות גדולה בקיום ארוחת הצהריים בחדר האוכל ואת היתרונות לכך עבור הילדים והנוער. אנו מודות לצוות חדר האוכל והכולבולית על הדאגה והמסירות לילדים ולילדות בזמן ארוחת הצהריים ומצפים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה.

       בטיחות בהסעות לבית הספר-

התקיימה ישיבה בנוכחות: אליסיה- מנהלת קהילה, דימה- יו"ר קהילה ואופיר- יו"ר מועצת חינוך.

       בוצע תיקון לציליה הקרועה.

       האחריות להתנהלות בשעות הבוקר היא אחריות קהילתית ולכן הוחלט כי תיבחן מחדש האפשרות למצוא סדרן/ים  מהקהילה, לשמירה על סדר והתנהלות תקינה במתחם ההסעות. האגודה תפרסם קול קורא.

       הגדלת החניות הקיימות- שתי החניות הקיימות היום אינן מספיקות ולכן נעשתה פנייה לקיבוץ להסדיר חניה נוספת על מנת לאפשר ליותר כלי רכב לחנות בבטחה.

       כניסת משאיות- בתיאום עם רחל, יתבצע ליווי של המשאיות מהגעתן לשטח ההסעות ועד החניה בשטח הכולבולית.

       תחנת הסעות בהרחבה- ועדת תכנון יחד עם אגף ההנדסה של המועצה מקדמים את הפרויקט להקמת תחנת הסעות נוספת בסמוך לשכונות ההרחבה.

       שיפוץ מבני חינוך-

ההמלצה להתחלת השיפוץ במבנה "עופרים" התקבלה, והשיפוץ יחל ב- 24  לאוגוסט, 2024. בשנת הלימודים הבאה, כיתות ג'-ד' יתאחדו לקבוצה אחת וכך לכל אחד מהמר"חבים יהיה את המבנה הקבוע שלו.

       שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך החברתי (א'-ו')-

מערכת החינוך במשמר בנגב נותנת מענה לכל ילדי הקהילה ומתוך כך עושה מאמצים גדולים לשלב את כלל הילדים במערכת. היום, ילדים עם צרכים מיוחדים מתקשים לקבל מענה פרטני במסגרת פעילות המר"חב ולא תמיד ניתן מענה לצורך האישי של כל ילד.ה.

לאחר פגישה שהתקיימה בנוכחות: חיה- מנהלת החינוך החברתי בבני שמעון, בת אל- אחראית תחום שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבני שמעון, אליסיה- מנהלת קהילה, אילן- מנהל החינוך החברתי (א'-ו') ואופיר- יו"ר חינוך, הוחלט כי כלל המדריכים במערכת יעברו הכשרה והדרכה של עמותת אלו"ט וחלקם אף יקבלו כלים ודגשים כיצד ניתן לתמוך בילד שזקוק לסיוע ייחודי. כמו כן, מכתב להורים יפורסם בימים הקרובים אשר יתאר את הדרכים ליצירת קשר עם המערכת בכדי שנוכל לסייע לילדים נוספים הזקוקים להתאמות עבור הצרכים המיוחדים שלהם.

       קידום החינוך החברתי (כיתות א'-י"ב)

       הוצגו עיקרי התוצרים מהמפגשים ב"בתים מארחים" מתאריך 19-21.5.2025:

תודה למי שהשתתף בצוותי עבודה וחשיבה על הנושאים שעלו מהמפגש הראשון, כדי להעמיק בהם ולפעול לביצועם. תודה למשפחות שאירחו אותנו מכל הלב: גזית (דורית ואמנון), גלקר (מעיין ועומרי), דמרי (שי ונמרוד) ורוקח (מיכל ועמית).

 

תרגמנו את הצרכים מהמפגש הראשון לכדי תוצרים ותוכנית עבודה פרקטית להמשך. בכל אחד מהבתים נעשתה עבודת צוות לגיבוש פתרונות למימוש בשנה הבאה ובטווח הארוך.

פירוט נוסף יפורסם בהמשך.

       סיכום מפגש עם הנוער:

ביום חמישי    ה-  16.5.2024, התקיימה פעילות של מועצת חינוך עם הנערים והנערות במרכזון הבוגר (י׳-י״ב). הנערים.ות שיתפו על הנעשה היום, על מה חשוב להם והביעו נכונות ורצון לקחת חלק בתהליכים ומסורות קהילתיות שחשוב להם לשמר ולפתח כמו גם צורך בתכנים ופעילויות מעשירות ומשמעותיות.

הם שמחו על כך שמועצת חינוך הגיעה על מנת לשמוע אותם ולשתף אותם בתהליך שמתבצע.

       מפגש עם הצוותים החינוכיים והיועצת הפדגוגית

נקבעו מפגשים נוספים לתחילת חודש יוני להמשך העמקה בתהליך:

       מפגש עם צוותי ההדרכה - במטרה למפות את ההזדמנויות והכלים הנדרשים לטובת הצלחת התהליך מנקודות המבט של הצוותים החינוכיים: מר"חבים, מרכזונים, צופים.

       מפגש עם היועצת הפדגוגית של החינוך החברתי - במטרה להתאים את צרכי הילדים לשלבים ההתפתחותיים המשתנים.  

       המפגש הבא עם הקהילה:

ביום שלישי, ה4.6.2024 יתקיים המפגש השלישי - "שאל את המומחה"

מה המקום של החינוך החברתי בימינו? מה הערך המוסף של לגדול ולהתחנך בקיבוץ?

מה בתוכנית?

o        סיכום התהליך עד כה- התוצרים מ”בתים מארחים”, הצגת החזון, תוכנית עבודה להמשך ופתרונות להטמעה בטווח המיידי והארוך

o        שיח עם אורי פלד-נקש- מנהל החינוך החברתי-קהילתי בתנועה הקיבוצית. שיחה על סוגיות משמעותיות בחינוך הקיבוצי המודרני: הפרטה, זהות, שייכות וכו'.

       תוכנית חינוך - "מכינת הנגב"

נערכו שתי פגישות עד כה של מנהלי החינוך שמואל ואילן, עם יורי - מנהל השלוחה ואופיר, יו"ר מועצת חינוך

לטובת גיבוש תוכנית חינוך - מכינה לשנת הלימודים הבאה:

       גיל הרך:

פעילות בגני הילדים עד השעה 13:00 או עד השעה 16:00

בגנים הבוגרים, תיבדק האפשרות ליציאה משטח הגן לפעילות חוץ

אשת קשר- מנהלת הגיל הרך: דקלה

       חינוך חברתי (א'-ו'):

פעילות במסגרת המר"חבים בין 14:00-16:00 / 16:00-19:00

       ג'-ד': פעילויות עם ממשקים בקהילה, מסוגלות, קבוצה, ODT

       ה'-ו': מעבר למרכזון (ייחודי ל-ו'), עצמאות, בגרות, מיומנות חוץ

בנוסף גם 2-3 מסורות פנימיות/ פרויקטים נקודתיים

איש קשר- מנהל חינוך חברתי (א'-ו'): אילן

       נעורים (ז'-י"ב):

       ז': שנת מצווה – שתיים-שלוש משימות שייקבעו מראש

       ח'-ט': קבוצה, מנהיגות, איזה אדם אני בעולם: בטחון עצמי ותרומה לסביבה

       י'-י"א: זהות, סוגיות חברתיות, שירות משמעותי (ייחודי לי"א)

       י"ב: השתתפות לבחירה בשיעורי המכינה, שילוב פרויקטים קהילתיים

פעילות עפ"י התוכנית תותאם עם המדריכים של המרכזון בתחילת השנה לכלל הנוער במשמר הנגב

איש קשר- מנהל נעורים: שמואל

       עדכוני מנהלים

נוער

-          לאחר טקסי הזיכרון והשואה, הוחלט כי שמואל ינהל את הקשר מול התרבות בנושא הטקסים ולא ישירות מול המדריכים/נוער

-          אופק רוזן עוזב את המרכזון הבוגר ורומי נכנסת במקומו. תעבוד עם יונתן לוצאטו. מאחלים לאופק הצלחה רבה ומודים לו על העשייה המשמעותית עבור הנערים והנערות.

-          נמצאים בשלבי בניית תוכנית קיץ ומתכוננים לחג מחזור שיתקיים ב20.6.2024 ולטקס סיום שנת המצווה שיתקיים ב4.7.2024.

-          שמואל יוצא למילואים  ב-  20.6.2024 לכחודשיים, טרם נקבע מי יחליף אותו בתקופה זו.

צופים שבט "איתן"

       מחנה הקיץ יתקיים בתל אביב, אזור פארק הירקון, בין התאריכים 12-16.7.2024. מתווה ותוכנית מסודרת יקבעו בהקדם

 מר"חבים א'-ו'

       בתאריך 16.5.2024 התקיים מפגש בנושא שינויים בהרכב הצוותים החינוכיים בחינוך החברתי (כיתות א'-ו'). תודה להורים שהגיעו, שיתפו ושאלו שאלות. שיתוף הפעולה הכרחי להצלחה של כולנו. מכתב סיכום נשלח להורים.

       נערכים לקראת חופשת הקיץ- בכדי לאפשר למערכת להתנהל באופן רציף וכדי לבנות את התוכנית הפדגוגית לחופשת הקיץ ושנת הפעילות הבאה, תשפ"ה, אילן רואה לנכון לבצע התאמות ולעדכן את הצוותים החינוכיים כבר עכשיו ולכן השינויים יתבצעו החל מה – 2.6.2024.

גיל הרך

       נערכים לקיץ, מחפשים גננת שתוביל את אחד הגנים הבוגרים בחופש הגדול.

       ביום שני, ה- 10.6.2024 , יבוצעו תיקונים במצלמות בגנים תות ונורית. העבודות יתבצעו החל מהשעה 13:00 בשל כך בגנון תות הילדים ישנו שנת צהריים בגן ורד, ובגן נורית התיקון יחל סביב השעה 16:00, ייתכן שההורים יתבקשו להגיע לאסוף את הילדים.ות מוקדם יותר.

 יום נעים 🤍

מועצת חינוך

 

פתיחת הבריכה

בשבת לפני 5 ימים ב- 1.6.2024 נפתחה  הבריכה לעונת קיץ 2024 

 


 

  

טקס שבועות תשפ"ד

טקס שבועות המסורתי יתקיים ביום רביעי 12.6.2024  בשדה מול  אולם ספורט

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עלון משמר הנגב מס' 2230

                                                      זריחה במשמר הנגב, בתקווה לשחר חדש   מה בעלון ושוב עומדים ליד שוקת ששוברים אותה ...